Przejdź do głównej zawartości

GSAP - framework Javascript

GSAP, ależ to dobre jest

 

Im dłużej siedzę nad tą grą, tym częściej jestem miło zaskakiwany. Chociaż nie od razu jest przyjemnie, zwłaszcza jak się ma bardziej skomplikowane problemy do rozwiązania (jak dla mnie). Do tej pory nie stosowałem żadnych frameworków i prostą animację chciałem zrobić w CSS.
W miarę czytania o GASP (GreenSock Animation Platform) i jego testowania, zrezygnowałem z jakiejkolwiek animacji w CSS.

Czym jest GSAP?

Jest to zbiór narzędzi do tworzenia animacji w JS. https://greensock.com/gsap
Obsługuje podstawowe funkcje animacji, takich jak ruch w dowolnym kierunku, czas trwania, zmiana koloru, przeźroczystości, skalowania, obracania obiektu. Na tym jednak się nie kończy. Można manipulować opóźnieniem animacji, krzywą prędkości https://greensock.com/ease-visualizer,wykonywać przekształcenia 3D. Animacje mogą nachodzić na siebie lub występować jedna po drugiej. Jest też sporo wtyczek z zaawansowanymi funkcjami.

Użycie

Wystarczy wkleić link do pliku  HTML:
<script src="http://cdnjs.cloudflare.com/ajax/libs/gsap/1.19.0/TweenMax.min.js"></script>
lub ściągnąć pliki i dodać odnośnik do nich.

Do wyboru mamy TweenLite, która wystarczy do większości podstawowych zastosowań ruchu na stronach. Dodatkowym jej atutem jest waga pliku, tylko 28KB. Jeżeli brakuje nam jakieś właściwości, to możemy ją załadować, wklejając link z wtyczką. 
Drugą opcją jest TweenMax, do której nie musisz nic dogrywać, ponieważ wtyczki są wbudowane. Plik TweenMax waży prawie 4 razy tyle co TweenLite, więc jak zależy wam na czasie ładowania strony, to lepszym wyborem jest TweenLite.

Określamy cel i animujemy:

var myDiv =document.getElementById("moveMe");
TweenLite.to(myDiv, 5, {left: "400px", top: "50px", scale:0.5, opacity:0.5, ease: Back.easeOut.config(1)});

Pierwszy parametr w nawiasie to nasz obiekt, cyfra 5 to czas animacji w sekundach. W nawiasie klamrowym zawarte są właściwości animacji. Na początku nawiasu klamrowego są współrzędne celu, do którego obiekt zmierza (top, left). W czasie trwania ruchu zmniejszamy i dodajemy przeźroczystość obiektu (scale, opacity). Ostatni parametr ease to krzywa prędkości animacji, odpowiednik cssowego animation-timing-function.

To tylko przykład działania GSAP, paramentów jest znacznie więcej. Zainteresowanych odsyłam do
https://ihatetomatoes.net/wp-content/uploads/2016/07/GreenSock-Cheatsheet-4.pdf

 W czym jest lepszy od CSS?

Nie ma sensu zaciągać dodatkowej paczki GSAP do prostych i jednostkowych animacji takich jak zmiana koloru, zmiana wielkości, przesunięcie obiektu itp. CSS poradzi sobie z tym bez problemu. Prawdziwa moc tego frameworku ukazuje się, gdy tworzymy stronę lub aplikację naszpikowaną bardziej skomplikowanymi animacjami.

  • GASP posiada linię czasu, która sprawia, że długie i skomplikowane animacje łatwo się kontroluje, co w CSS może być udręką. 

  • Animacje mogą być zagnieżdżone. 

  • Ma lepsze odwzorowanie fizyki. Posiada łatwą i zwartą składnię. 

  • Nie wymaga prefiksów. 

Porównanie tych oraz innych frameworków znajdziecie na:
https://greensock.com/transitions/
https://css-tricks.com/myth-busting-css-animations-vs-javascript/
https://css-tricks.com/weighing-svg-animation-techniques-benchmarks/


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Animacja w tle

Pierwsze próby animacji SVG W poprzednim poście przedstawiłem wam tło do gry. Może wrzucę rysunek jeszcze raz. Całość jest zrobiona wektorowo i ustawiona w CSS jako background body. To teraz dodaję animację chmur i słońca. Chwilę googlowania i... zaraz, zaraz, jak to nie można animować elementy SVG w background? Oczywiście, że nie! Przecież miałem już podobny problem. Opowiem Wam o tym. Nie wiem, czy wam się już chwaliłem, ale jedna z moich postaci już rusza ręką. Macha sobie radośnie, ale żeby to robiła, to ja straciłem dla niej dużo czasu. Pewnie jak większość wie, plik SVG może składać się z figur geometrycznych, ścieżek, które mogą posiadać  swój id. Można też dodać im klasy. Po umieszczeniu SVG w HTML, można nim manipulować CSS lub JavaScriptem, podobnie jak np. divem, img, tekstem. A przynajmniej tak mi się wydawało. W pierwszych podejściach do animacji z pomocą GSAP, ustawiłem moją postać w tagu img. Na nic się nie zdała próba animacji jakiejkolwiek części ciała

Grafika na tło

Wektorowe tło Dziś krótki wpis, ale przedstawiający wynik paru godzin dłubania w Affinity Designer. Wszystkie rysunki wykonałem sam. Nie oznacza to, że nie wzorowałem się na rysunkach doświadczonych grafików, ale nie było żadnego kopiuj, wklej. Trochę czasu też straciłem na oglądaniu YouTube z tutorialami.    Elementy nieba: chmury i słońce, są wzorowane na rysunkach mojej córki.   Myślę, że jak na amatora to nie mam czego się wstydzić.  W tym tygodniu również testowałem animację ręki postaci. Po wielu próbach w końcu udało mi się. Moje zmagania opiszę w osobnym wpisie. Na przyszły tydzień szykuję wprowadzenie animacji słońca i chmur w tle oraz dodanie nowych graficznych elementów. Będą do miejsca do chowania się postaci. Na razie nie mam pomysłu, co to może być na łące? Może stóg siana, traktor i ... zobaczymy. Zapytam córki.